Interjú a Harry Potter magyar származású operatőrével
2002-01-09 17:49
Magyar származású alkotója is van napjaink sikerfilmjének, a Harry Potternek, a 38 éves, Angliában dolgozó, Gavin Finney személyében, aki az Oscar-díjas vezető operatőr, John Seale mellett az úgynevezett second unit csapat vezetője volt.
A diák-Oscarral büszkélkedő, magyar mamájára büszke operatőr közös internetes interjút adott a PremierParknak és a Népszabadságnak!
- Mit jelent pontosan, hogy Ön a második egység vezetőoperatőre volt?
- Az első egység John Seale-é volt, melynek tagjai Chris Columbus rendezővel és a főszereplőkkel dolgoztak. Mi filmeztük a legtöbb blue screen jelenetet és a különleges képhatásokhoz szükséges jelenetek nagy részét. Mi rögzítettünk mindent, amire az első egységnek nem volt ideje. Ez lehetett akár egy olyan egyszerű inzert, amelyben egy kéz egy levelet tart, de nagy akciójelenet is, mint például az a rész, ahol a troll szétzúzza a női mosdót. Minden olyan jelenetet mi vettünk fel, melyben a troll kapcsolatba kerül valódi díszlettel. A kviddicses részek kilenctizedét, a szellemeket is mi filmeztük, valamint még sok más ehhez kapcsolódó epizódot. Az én feladatom az volt, hogy minden úgy fessen, mintha John Seale maga forgatta volna. Folyamatosan hasonlítottam össze a munkámmal azt, amit addig ő csinált, úgy világosítottam, ahogy ő tenné, hogy a képek szépen illeszkedhessenek egymáshoz.
- Gondolom, elég szoros volt a munkakapcsolata John Seale-lel!
- Igen, és Johnnal nagyon könnyű kijönni, mint a szakmája csúcsán lévő legtöbb emberrel, akiknek már semmit sem kell bizonyítaniuk. Együtt érző, remek humorú, melyre a munka során igencsak szükség van. Amúgy is szerettem korábbi munkáit (Viharzóna, A tehetséges Mr. Ripley, Az angol beteg).
A producer és a rendező
- Hol forgatták a produkciót?
- Az egész film Angliában készült, a Leavesden Stúdióban és olyan helyszíneken, mint az oxfordi egyetem vagy az Alnwick kastély.
- Mi volt a legnehezebb feladat, melyet a forgatás során meg kellett oldania?
A világosítás folyamatosságát megtartani a kviddics-jelenetek forgatásának három hónapja alatt.
- Elégedett a kész filmmel?
- Igen, és büszke vagyok arra, hogy az alkotóknak volt bátorságuk viszonylag hosszúra, két és fél órányira készíteni a filmet. Szerintem Stuart Craig látványvilága kifogástalan, a szereposztás kiváló, nem hiszem, hogy ezt a filmet ennél jobban meg lehetett volna csinálni.
- Részt vett a novemberi londoni világpremieren?
- November 4-én az alkotók részére szerveztek egy bemutatót, egy nappal az igazi premier előtt. Hét- és kilencéves unokahúgaimmal mentem el, akik nagyon élvezték a filmet. A gyerekek remek kritikusok, mert őszinték.
Eddig még senkivel sem találkoztam, akik ne élvezték volna a filmet, sőt, sokan már többször is látták.
- A Harry Potter nagy siker az egész világon. Kap-e részesedést a bevételekből vagy fix összegre szerződött annak idején?
- Attól tartok, nekem nem jut részesedés a bevételből, mint ahogy az alkotók többségének sem. Fix heti bért kaptam a munkámért, semmi extra juttatásra nem vagyok jogosult.
- Milyen filmekben dolgozott a Harry Potter előtt, és mely filmjeire a legbüszkébb?
- Forgattam reklám- és dokumentumfilmeket, tv- és játékfilmeket. Például a Elizabeth Hurleyvel (Beyond Bedlam), Greta Scaachival, Joan Plowrighttal (Tom’s Midnight Garden). Legbüszkébb a Witness Against Hitler című tv-filmre vagyok, melynek főszereplője Derek Jacobi és az A Rather English Marriage BBC-filmre, Albert Finneyvel. Filmes tanulmányaimat előbb Manchesterben, majd Beaconsfieldben, a nemzeti film és televíziós főiskolán folytattam, mely ma is a legjobb ilyen jellegű iskola Angliában. Itt jó néhány filmet készítettem, melyek közül hármat a brit televízió is bemutatott, és az egyik, a This Boy’s Story, 1992-ben elnyerte a legjobb diákfilm Oscarját az Egyesült Államokban, melyre nagyon büszke vagyok.
- És büszke félig magyar származására?
- Igen, nagyon büszke vagyok magyar származásomra, mely Angliában egzotikumnak számít, mivel az európai filmeseket nagyra tartják, tisztelet övezi őket. Édesanyám, Vészi Emőke Budapesten született és nevelkedett. A körülmények közvetlenül a második világháború után arra késztették szüleit és őt, hogy elhagyják Magyarországot és Angliában telepedjenek le. Édesapámmal, egy angollal, jogi egyetemi tanulmányai során ismerkedett meg.
- Tudja, hogy a világnak számos tehetséges, híressé vált operatőrt (Kovács László, Zsigmond Vilmos, Koltai Lajos) adott Magyarország?
- Természetesen ismerem a nagy magyar operatőröket, örülök, hogy talán nyomdokaikba léphetek. Véletlenül az angol nemzeti film- és televíziós iskola mostani operatőri szakának vezetője is magyar, Ernie Vince. Az egyik végzős, akit ott tanítottam, szintén magyar származású, így a hagyomány folytatódik.
- Milyen iskolákat végzett, hogyan került kapcsolatba a filmgyártással és a filmiparral?
- 1963-ban születtem, 38 éves vagyok. A manchesteri Polytechnic School of Film & TV főiskolán tanultam filmgyártást 1984 és 87 között. A filmgyártás valamennyi ágát tanultam: forgatókönyvet írni, vágni, hangot rögzíteni, rendezni, és a produceri mesterségbe is bele kellett kóstolni. Közben elhatároztam: operatőr szeretnék lenni. Manchestert követően profiként kezdtem el dolgozni hangosítóként, és az élesség beállítás volt a feladatom. Aztán Beaconsfieldben folytattam tanulmányaimat, a nemzeti film és televíziós főiskolán. Ez volt és ma is ez a legjobb ilyen jellegű iskola Angliában. Itt jó néhány filmet készítettem, melyek közül hármat a brit televízió is bemutatott és az egyik, a This Boy’s Story, 1992-ben elnyerte a legjobb diákfilm Oscarját az Egyesült Államokban.
- Megihlette-e munkáját valaha is magyar származása?
- A manchesteri filmes iskolában vizsgafilmem igaz történeten alapult, melyet a Budapestről a háború után szüleivel Angliába kivándorolt édesanyám mesélt nagybátyjáról. A film a magyar fővárosban játszódik a második világháború végén. Észak-Angliában találtunk egy villamos múzeumot, és ott egy járművet, mely a negyvenes években, a magyar fővárosban közlekedhetett. Ezt használtam háttérként. A párbeszédek oroszul folytak e fekete-fehér, művészi indíttatású filmben.
- Mi lesz a következő filmje? Részt vesz-e a következő Harry Potter-filmek készítésében?
- Nem. Úgy érzem, tovább kell lépnem. Nagyon élveztem a munkát egy ilyen nagy produkció második egységében, de mégis jobban szeretnék a jövőben első számú operatőrként tovább dolgozni. A szememet most a DVD felé fordítom. Mostanában buzgón olvasok forgatókönyveket, és igyekszem lépést tartani az új technológiákkal. Valószínű, következő filmemet, már egy teljesen új, digitális technológiával készítem majd, ez a 24p High Definition. Ez a formátum már elég jó minőségű ahhoz, hogy filmre lehessen átalakítani a forgatott anyagot. Így a forgatás sokkal olcsóbb, mintha filmre készülne. Már ezt az eljárást alkalmazták Csillagok háborúja legújabb részének forgatásakor, mivel ott szinte minden jelenetben akad olyan különleges képhatás, amely miatt amúgy is szükséges volt a digitális forgatás. Ezért döntöttek úgy, hogy a kezdettől fogva ezt az eljárást alkalmazzák. (Falus Tamás)